دکتر پزشکیان: نماینده خوب، باید عادل، باتجربه و آزاده باشد و اهل معامله نباشد

نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس شورای اسلامی همه مشکلات کشور را ناشی از رویه غلط در قانونگذاری و نظارت در طول همه مجالس گذشته دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر پزشکیان، مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، با اشاره به دهم آذرماه، روز مجلس، درباره ویژگی نماینده خوب اظهار کرد: یک نماینده خوب باید عادل، باتحربه و آزاده باشد و معامله‌گر نباشد، همچنین مهارت نوشتن قانون درست و نظارت درست را دارا باشد.

او تأکید کرد: مجلسی که این نمایندگان را داشته باشد در رأس امور است و هیچ‌گاه هیچ چیزی نمی‌تواند آن را متزلزل کند.

نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که «آیا مجلس نهم توانست جایگاه واقعی خود را به دست آورد؟»، تصریح کرد: نه، متأسفانه این‌گونه نشد. البته انتقاد بنده صرفا به مجلس نهم نیست؛ من به ساختار ایراد می‌گیرم چراکه بر اساس مبانی علمی و روشن مجالس شکل نمی‌گیرد و نمایندگانی که وارد آن می‌شوند نتوانسته‌اند از اختیارات قانونی خود از قبیل ارائه طرح، درست بهره گیرند. قانون نوشتن و قانونگذاری با این روش صحیح نیست.

وی افزود: همانطور که در قرآن، مؤمن ثابت و طیب است، نوشتن قانون هم باید طیب و ثابت باشد. اگر ما در این مسیر مستقیم حرکت می‌کردیم نباید تاکنون مشکلی می‌داشتیم در صورتی که این‌گونه نیست. می‌بینیم که مشکلات زیادی در اقتصاد، فرهنگ، سیاست، بهداشت و سایر زمینه‌ها داریم. اینها نشان می‌دهد که ما محکم قانون ننوشتیم و اگر محکم نوشتیم محکم نظارت نکردیم.

پزشکیان با بیان اینکه «مشکلات کشور بیانگر قانونگذاری و نظارت غلط در طول مجالس گذشته است»، تأکید کرد: ما نمی‌توانیم این را انکار کنیم که بسیاری از مشکلات به ما برمی‌گردد چراکه نتواستیم حرف‌های درست را پیدا کنیم و آنها را به قانون تبدیل کنیم. ما نتوانستیم از حرف درست، محکم دفاع کنیم و اینگونه ممکلت درست نخواهد شد.

این نماینده مجلس درباره تندروی‌ها در مجلس نهم گفت: اینها نتیجه فرایند همین ایراداتی است که بیان کردم. اگر حرف درست باشد دیگر نیازی به دعوا نیست، ما نمی‌توانیم با گفت‌وگوی منطقی با هم بحث کنیم. آن مجادله احسنی را که در قرآن به آن اشاره شده است، نتوانستیم محقق کنیم.

او ادامه داد: برای ثبات کشور باید به نگاه و رویکرد مشترک رسید. اگر قرار نباشد که به یک نگاه و زبان مشترک برسیم و هرکس راه خودش را برود در جامعه بی‌ثباتی به وجود می‌آید و هیچ‌چیزی رشد نمی‌کند و در جامعه امنیت به وجود نمی‌آید. اگر قانون درست نوشته شود ثبات هم به وجود خواهد آمد.

پزشکیان در پاسخ به این سؤال که «در آستانه انتخابات، نامزدهای انتخاباتی باید به چه مواردی توجه کنند؟»، خاطرنشان کرد: بر اساس مهارتی که دارند از حق دفاع کنند، نه از یک صنف و دسته. باید منافع و مشکلات کشور را درست ببینند و راه‌حل‌های واقعی برای آن ارائه دهند. نباید نامزدهای انتخاباتی به مردم دروغ بگویند، نباید مانند بسیاری از نامزدهای انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجلس، مدینه فاضله‌ای ترسیم کنند که وجود ندارد و براساس آن مردم به ناکجا آباد برده شوند. دروغ و ترسیم مدینه فاضله دروغین، مردم را به ناکجاآباد می‌برد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.