آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها/ اعلام نتیجه نهائی در 28 اردیبهشت

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با بیان اینکه روز گذشته جواب استعلام های چهارگانه به هیات اجرایی تحویل داده شد، از آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها خبر داد و گفت: در 28 اردیبهشت فهرست نهائی صلاحیت و یا عدم صلاحیت داوطلبان چهارمین دوره شورای شهر اعلام خواهد شد.

محمدجواد کولیوند در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه یک روز بعد از پایان ثبت نام داوطبان انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا یعنی از دوم اردیبهشت ماه هیات های اجرایی استعلام های چهارگانه از قوه قضائیه، ثبت احوال، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات را شروع کردند، گفت: روز گذشته جواب استعلام های چهارگانه به هیات اجرایی تحویل داده شد و از امروز کار هیات اجرایی برای بررسی شکلی پرونده ها و بررسی استعلام چهارگانه شروع  و بعد پرونده ها تحویل هیات نظارت می شود.

وی با بیان اینکه اگر فردی در هیات اجرایی تایید شود به منزله تایید نهایی نیست و اگر رد شود به منزله رد نهایی نیست، تصریح کرد: این هیات نظارت مجلس است که باید نظر نهایی را در خصوص صلاحیت و یا عدم صلاحیت کاندیداها بدهد و در 28 اردیبهشت تایید یا رد نهایی نامزدهای محترم به آنان ابلاغ خواهد شد.

کولیوند با اشاره به ملاک بررسی نامزدها در انتخابات شوراها، گفت: ملاک بررسی دقیقا استعلام های چهارگانه ای است که از ارگان های ذیربط انجام می شود و همچنین بعضا بعضی از آیتم هایی که در هر منطقه به عنوان یک شاخص اصلی محسوب می شود.

رئیس هیات نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها، در پاسخ به این سوال که چرا شورای نگهبان موافقت نکرده که بر انتخابات شورای شهر نیز نظارت داشته باشد، گفت: ماده 22 قانون انتخابات ریاست جمهوری می گوید اگرانتخاباتی همزمان با این انتخابات برگزار شود یک شعبه با اعضای واحد تشکیل شود اما صندوق هایش مجزا باشد و ناظرین آن هم باید بر اساس قانون تعیین شود.

وی ادامه داد: : طی جلسات متعددی که با شورای نگهبان داشتیم مبنا را بر ماده 22 قانون گذاشته ایم که همه اعضا واحد باشد حتی ناظرین، اما این پیشنهاد  بنا به دلایلی توسط شورای نگهبان پذیرفته نشد .

رئیس هیات نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها، همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بررسی صلاحیتها از تجربه شورای نگهبان نیز استفاده می کنید؟ توضیح داد: نظارت بر انتخابات شوراها  متقن در اختیار مجلس شورای اسلامی است؛ اما ما دایره آن را باز کردیم و با اعضای شورای نگهبان نیز مشورت خواهیم کرد؛ اما نظر نهایی را اعضای هیات نظارت مجلس خواهد داد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اصل 99 قانون اساسی نظارت را بر سه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را به عهده شورای نگهبان گذاشته و نظارت بر انتخابات شوراها به عهده مجلس است؛ لذا ما مشورت داریم اما نظر نهایی را هیات نظارت مرکزی مجلس می دهد.

کولیوند، همچنین در مورد میزان بودجه ای که برای این دوره از انتخابات در نظر گرفته شده است، گفت:  25میلیارد تومان برای ناظرین شهر و روستا، 35 میلیارد تومان برای ناظرین شورای نگهبان چرا که ممکن است به دور دوم کشیده شود و حدودا 90  میلیارد تومان برای اجرای انتخابات برای وزارت کشور در نظر گرفته شده است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.