نمایندگان دوباره آچمز شدند: رئیس جمهور مصوبه مجلس را ابلاغ نکرد و از کشور خارج شد

اولین دورهٔ انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۱۷ اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار خواهدشد عمر قانونی هر دورهٔ شوراها ۴ سال است، ولی در پی تصویب قانونی در مجلس مصوب شد که انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شود.  انتخابات گذشته در سال ۱۳۸۵ برگزار شد و عمر شوراهای سوم ۷ سال به درازا کشید.

در حالی که چهار روز از زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات شورای شهر روستا می گذرد و تنها دور روز از مهلت قانونی آن باقی مانده است، هنوز قانون انتخابات که چند روز پیش توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد به استانداریها و فرمانداری ها ابلاغ نشده است. مصوبه ای که متن آن به شرح زیر است و در سرنوشت بسیاری  از شرکت کنندگان تاثیر خواهد گذاشت:
متن نامه لاریجانی به احمدی‌نژاد به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که با عنوان طرح اصلاح مواد ۲۶ و ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

طبق اصلاحیه جدید که از سوی مجلس شورای اسلامی مواردی از جمله مدرک تحصیلی که به موجب آن در روستاها مدرک دیپلم و در شهر ها مدرک لیسانس ملاک بود اصلاح شد و کسانی که از قبل سابقه انتخاب دارند از این قانون مستثنی شدند.همچنین دولت در مصوبه ای اخیرا انتخابات شورای شهر تهران شمیرانات و ری را تفکیک کرده و قصد برگزاری انتخابات جدا در این مناطق را دارد.

مهدی دواتگری در این مورد به سایت تابناک گفت: دولت قصد دارد با مصوبه اخیر خود انتخابات شورای شهر در تهران شمیرانات و ری را به صورت مستقل برگزار نماید که این مصوبه غیر قانوی است و باید همانند سالهای گدشته به صورت واحد برگزار شود .

همچنین این نماینده گفت: این مصوبه باید هر چه سریعتر ابلاغ شود زیرا زمان زیادی از مهلت قانونی آن باقی نمانده است و اگر مهلت به اتمام برسد افراد زیادی که هم اکنون عضو شورای شهر و روستا هستند و از معتمدین به حساب می آیند امکان ثبت نام را از دست خواهند داد.

وی گفت: متاسفانه رئیس جمهور بی توجه به این اتفاق مهم که در کشور در حال وقوع است کشور را ترک کرده و در ونزولا به سر می برد و در صورتی که این وضع ادامه پیدا کند مجلس ناگزیر است با یک طرح سه فوریتی زمان ثبت نام را تمدید نماید.
 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.