کنعانی مقدم: لیست‌های متعدد افراد خود را وارد مجلس می کنند

یک فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: «چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که لیست‌های متعدد افراد خود را وارد مجلس کنند و ما فراکسیون اکثریت و اقلیت در مجلس نداشته باشیم، این همان پیش‌بینی است که من داشتم و معتقدم بودم که مجلس آینده اکثریت و اقلیت نخواهد داشت.»

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار فرارو در پاسخ به این پرسش که آیا آرایش نیروهای سیاسی اصولگرایان در حال تغییر است، گفت: «از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که تغییراتی در آرایش نیروهای سیاسی اصولگرایان به وجود بیاید. اصولگرایان در اصولی که همان فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری و در واقع منشور جامعتین است از نظر تئوری اشتراک و وحدت دارند و من ندیده‌ام هیچکدام از اصولگرایان بر خلاف این اصول سخنی گفته باشند.»

کنعانی افزود: «اصولگرایان در تاکتیک انتخاباتی روش‌های مختلفی دارند و متاسفانه ساز و کاری جبهه متحد در نظر گرفته بود تا لیست واحدی داده شود، موفق نشد و در عین حال با عدم حضور مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات رقابت در فضای اصولگرایی به جریان افتاد. البته با تاکید بر اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری انتخابات پیش رو باید یک انتخابات سالم و رقابتی باشد.»

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «الان پیش‌بینی می‌شود که لیست‌های اصولگرای متفاوتی تنظیم شود و جبهه متحد، ایستادگی، بیداری، پایداری و منتقدان دولت وارد عمل شوند. اما اکنون باید سعی کرد که مشترکات لیست‌ها بیشتر شود و فصل تفاوت‌شان مشخص شود. باید معلوم شود که این لیست‌ها چرا با هم متفاوت‌اند، آیا این تفاوت ماهوی است و یا تنها به ملاک متفاوت انتخاب کاندیداها برمی‌گردد و اساسی نیست.»

کنعانی مقدم با بیان اینکه تعدد لیست‌ها هم فرصت است و هم تهدید، گفت: «فرصت‌های تعدد لیست‌ها عبارتند از مشارکت بیشتر، ایجاد شور و شوق مضاعف و مطرح شدن افراد بیشتر و بالا بردن سطح رقابت. اما از سوی دیگر این مساله باعث شکسته شدن آرا می‌شود و تحقق آن تصوری بود که افراد با رای بالایی وارد مجلس بشوند را دشوار کرده و در بسیاری از حوزه‌ها انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.»

وی ادامه داد: «ممکن است از این فضا جریان انحرافی و یا اصلاح‌طلبان که به صورت چراغ خاموش حضور دارند استفاده کنند و نامزدهای خود را با مشکلات کمتری وارد مجلس نمایند. فعلا شرایط طوری است که همه پذیرفته‌اند که با لیست‌های متعدد و با مشارکت بیشتری در انتخابات شرکت کنند.»

این فعال اصولگرا در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اصولگرایان نتوانستند به عنوان یک نیروی واحد وارد انتخابات مجلس شوند، آیا این رقابت در این جناح در مورد تعیین رییس مجلس و رییس جمهور ادامه خواهد داشت، گفت: «جریان اصولگرایی حزب نیست. یک جریان فکری و سیاسی است و گفتمان انقلاب و اسلام را دنبال می‌کند و نمی‌توان گفت در آن انشقاقی رخ داده است. هر جبهه سیاسی سعی می‌کند برای خدمت قدرت را به کار بگیرند تا بتوانند خدمت بیشتری انجام دهند و این جمع آراست که در قانون‌گذاری مجلس تعیین کننده می‌باشد.»

وی ادامه داد: «چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که لیست‌های متعدد افراد خود را وارد مجلس کنند و ما فراکسیون اکثریت و اقلیت در مجلس نداشته باشیم، این همان پیش‌بینی است که من داشتم و معتقدم بودم که مجلس آینده اکثریت و اقلیت نخواهد داشت.»

کنعانی افزود: «ممکن است پنج و یا شش فراکسیون در مجلس تشکیل شود و این فراکسیون‌ها در تعامل با همدیگر رای بدهند و یا اینکه به صورت جزیره‌ای و متفاوت عمل کنند. در هر صورت تعامل فراکسیون‌ها در مجلس نهم می‌تواند هم تعیین‌کننده رییس مجلس و هم پیش‌نیازی برای تعین ریاست جمهوری آینده باشد.»

وی ادامه داد: «جریان‌هایی که بتوانند یک ائتلاف سایسی بین فراکسیون‌ها ایجاد کنند، در انتخابات رییس مجلس، هیئت رییسه و ریاست جمهور تعیین‌کننده خواهند بود.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا ریزش در جریان اصولگرا ادامه خواهد داشت، گفت: «قرار بود این ساز و کاری که جبهه متحد برای انتخابات طراحی کرده است به یک لیست برسد. آیت الله مهدوی کنی اکنون با تعدد لیست‌ها مشکلی ندارند و رقابت سالم را مناست می‌دانند.»

وی ادامه داد: «ممکن است لیست‌ها اشتراکات زیادی داشته باشند. افرادی که در تهران به عنوان نماینده انتخاب شوند جریان  غالب را در آینده مجلس خواهند بود. اگر اکثریت از لیست جبهه متحد باشند نشان‌دهنده آن خواهد بود که جبهه متحد از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است و اگر اکثریت از لیست واحدی نباشد بدان معنا خواهد بود که اصولگرایان با نگاه‌های مختلفی توانسته‌اند به مجلس ورود پیدا کنند.»

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.