ارائه طرح دو فوریتی به منظور ساماندهی نحوه صلاحیت ها

موسی الرضا ثروتی نماینده بیرجند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار شفاف از ارائه طرح دو فوریتی به منظور ساماندهی نحوه صلاحیت ها خبر داد و گفت: وظایف هیات اجرایی و هیات نظارت استانها باید درست تبیین شود.هیات اجرایی دلیل برخی رد صلاحیت ها راعدم احراز مطرح می کند در حالی که در قانون چیزی به این عنوان نداریم. 

 

وی با تاکید بر اینکه برخی از اشکالهایی که هیات نظارت از کاندیداها می گیرد در قانون وجود ندارد، ادامه داد: هیات اجرایی دلایل و استدلالهایی می آورد که در قانون نیست و استنباطهای شخصی افراد است. افرادی که در هیات اجرایی برای دوره یک ماهه برگزاری انتخابات گزینش می شوند باید شرایطی داشته باشند که این شرایط از سوی فرمانداران لحاظ نمی شود و افرادی انتخاب می شوند که با نمایندگان تسویه حساب می کنند.

وی تصریح کرد: چون نمایندگان در طول فعالیتشان جنبه نظارتی بر دستگاه اجرایی دارند، هیات نظارت تحت تاثیر فعالیت هایی همچون سوال، استیضاح و تذکر برای نمایندگان مشکل ایجاد می کنند.درحالیکه این افراد باید معتمد مردم باشند اما اینگونه نیست و آنها این ادعا را دارند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هفته گذشته طرح استفساریه با دو فوریت و 40 امضا را به هیات رییسه تحویل دادم مبنی بر اینکه آیا هیات اجرایی می تواند عدم احراز بزنند و زمانیکه کاندیداها دلایل می خواهند به آنها توضیح ندهند؟ و پاسخ دادم خیر آنها نمی توانند عدم اهراز بزنند و باید دلایل را عنوان کند.

ثروتی افزود: نکته دیگر اینکه هیات نظارت استان بحث هایی را با نمایندگان مطرح می کنند که این بحث ها در چارچوب قانون نیست. آنها عنوان می کنند که چرا نمایندگان در کارهای دستگاه اجرایی دخالت می کنند برای مثال چرا افراد را به کمیته امداد معرفی می کنید و…این موضوعات مشخص نیست که جزو وظیفه نمایندگان است و باید این کارها را انجام دهند یا خیر.

وی با اشاره به ابهامات موجود در برخی از وظایف نمایندگان، یاد آور شد: درست است که نباید ما کار اجرایی انجام دهیم اما زمانیکه مردم به ما مراجعه می کنند برای شغل،وام کمک و…اگر نماینده ای این قبیل اقدامات را انجام ندهد مردم ناراحت می شوند و اگر بنویسد می گویند در امور اجرایی دخالت کرده است. این موارد ابهاماتی است که همواره در جامعه چالش بوجود می آورد و مشکلات جدی ایجاد می کند که باید شفاف و روشن شود که هم نمایندگان دچار مشکل نشوند و هم هیات نظارت بداند که به چه استنادی باید با کاندیداها صحبت و مسایل را مطرح کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه مطالب فوق اظهارداشت: در حالی این موارد از سوی هیات نظارت اشکال گرفته می شود و با همین استناد ها کاندیداها را رد صلاحیت می کنند که این ایرادها در قانون وجود ندارد و جزو وظایف هیات نظارت نیز محسوب نمی شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.