تشکیل وزارت خانواده؛ رسالت ائتلاف کاندیداهای مستقل

 حسین رمضانی خردمردی*

بيانات مقام معظم رهبری در سومين نشست انديشه‌هاى راهبردى‌ که روز چهارشنبه هفته گذشته با موضوع زن و خانواده برگزار شد، دغدغه معظم له درباره خانواده را بار دیگر عیان ساخته است.

ایشان در این دیدار «مسئله زن و خانواده براى كشور را جزو مسائل درجه يك» دانسته و با «بی بدیل خواندن نقش زنان در جامعه»، مسئولان را به «تلاش راجع به مسئله زن و حفظ اين ظرفيتی كه در جامعه ما وجود دارد» فراخواندند.

معظم له، «خيلى از مشكلات مربوط به بانوان را ناشى از مشكلات حيات جمعى خانواده، به حيثى كه زن در آن محور است» دانسته و  بر «نقش همسرى زن در خانواده» تأکید و آن را «یک نقش فوق‌العاده» خواندند و «موجود مفيد بودن مرد در جامعه را به وجود همسر خوب در داخل خانه» مرتبط دانستند و «زن را عنصر محورى خانواده» نامیدند. همچنین ایشان بر «ارزشگذاری ويژه روى كار زنان خانه‌دار، قدردانى از آنان و تأمين اقتصادى و بيمه این قشر بسیار مؤثر جامعه تأکید کردند. (۱)

خانواده هر چند در غرب (با توجه به ظرفیت های انسانی آن) از جایگاه واقعی خود افول کرده و حتی به یک بحران تبدیل شده است، سیاستگذاران و برنامه ریزان جامعه جهانی، از فرهنگ های مختلف، به جايگاه ويژه آن واقف بوده و هستند. ماده 16/3 اعلامية جهانی حقوق بشر که در حدود 25 سال پيش منتشر شد، توجه و اهتمام به خانواده را بدين گونه بيان می دارد که : «خانواده کوچک‌ترين و بنيادی‌ترين واحد هر جامعه محسوب می‌شود که بايد تحت حمايت جامعه و دولت قرار گيرد». مجمع عمومی سازمان ملل پس از آن قطعنامه شماره 237/47 را در تاريخ 20/ سپتامبر 1993 به تصويب رساند و طی آن سال 1994 را سال خانواده و روز 15 مارس (25 ارديبهشت) را «روز جهانی خانواده» ناميد و خانواده را «قلب جامعه» لقب داد.

یقیناً طبق فرمایشات معظم له، جامعه اسلامی در زمینه خانواده باید پیشرو باشد؛ چرا که «جامعه‌ اسلامى، بدون بهره‌مندى از نهاد خانواده سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امكان پيشرفت ندارد»؛ این نکته ظریفی است که در سه دهه گذشته کمتر به آن توجه واقعی شده است.

«نهاد خانواده» علی‌رغم اين که کوچک‌ترين نهاد اجتماعی است، گسترده‌ترين، زيربنايی‌ترين و مؤثرترين آنهاست و از بین نهادهای اجتماعی دیگری که در زندگی سياسی و اجتماعی مردم و برنامه‌های دولت تأثيرگذار است، «خانواده» نهاد محوری است. «خانواده دست‌کم از سه عنصر مرد، زن و اموال تشکيل شده است» و از بین این سه عنصر زن رکن رکین و رکن اساسی و ضروری هر خانواده است؛ چرا که در صورت نبود زن وجود خانواده تقريباً غير قابل تصور است. می‌توان گفت که جز در موارد بسيار اندک، در زندگی و پويايی هر خانواده، يک زن (مادر، خواهر بزرگ يا …) نقش دارد؛ با اين توضيح می‌توان نتيجه گرفت که «شادابی و نشاط»، «خلاقيت» و «خواست پيشرفت و توسعه» را نمی‌توان به جامعه تزريق کرد؛ مگر از راه خانواده و در خانواده نيز تنها از راه عنصری محوری به نام «زن».

خرسندیم که قبل از بیان مجدد دغدغه های رهبری درباره این موضوع بر اساس رهنمودهای پیشین (در لزوم توجه به خانواده و نقش زنان در جامعه) وظیفه خود را نسبت به این قشر عظیم جامعه احساس کرده و طرح تشکیل وزارت خانواده را با هدف «هدايت بهينه امور اجتماعي اعضاي خانواده از طريق به كارگيري توانمندي‌هاي زنان؛ بويژه زنان خانه‌دار و افزايش آگاهی‌های آنان در مديريت اين نهاد اجتماعي» تدوین کرده ایم.

ما اعضای ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور معتقدیم که 1- جامعه پذيری بهتر و تربيت صحيحتر فرزندان؛ 2-  نظارت و همراهی بهتر و مؤثرتر با جوانان و نوجوانان؛ 3- جلوگيری از کودک آزاری های تأثربرانگیز؛ 4- کاهش اعتياد، بزهکاری و جرم؛ 5- سلامت روانی و شادابی تک تک اعضای خانواده؛ 6- افزايش سطح سلامت شهروندان و همه جامعه؛ و همه و همه اهداف متعالی، در وهله اول از طریق «نهاد خانواده» و «نقش محوری و پیامبرگونه مادران در تربیت انسان ها» محقق می شود و دولت جمهوری اسلامی ایران باید برنامه ای منسجم و منحصر بفرد (مطابق با جایگاه واقعی زن و خانواده در دین مبین اسلام و نظام اسلامی) برای این دو تدوین کند.

* دبیر شورای هماهنگی ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور


۱- بيانات در سومين نشست انديشه‌هاى راهبردى‌ با موضوع زن و خانواده (14/10/1390)

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. اميني گفت:

    موافقم. برنامه بسيار خوب و منحصر به فرديست اگر اجرا شود قطعا بسياري از مشكلات و معضلات مربوط به خانواده اعم از فرهنگي و رواني و اقتصادي حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.